14 gener 2022Mobilitat a l'hivern: t'expliquem tot el que has de saber sobre els equipaments especials

T'expliquem tot el que has de saber sobre els equipaments especials: com i quan utilitzar-los, principals diferències amb els pneumàtics d'estiu, els colors de neu... Comencem!

Andorra és un país de neu i amb l'arribada de l'hivern, les temperatures negatives, el risc de gelades i les nevades comencen a fer acte de presència al Principat, amb més o menys afectació en funció de la cota en què ens trobem. En aquest sentit, Andorra compta amb una infraestructura de manteniment de carreteres que garanteix la correcta circulació durant els dies de neu, però això no significa que no s'hagin de tenir en compte diversos factors per circular amb la màxima seguretat durant els mesos d'hivern.

Per aquest motiu, avui, al blog d'Assap, t'expliquem tot el que has de saber sobre els equipaments especials: com i quan utilitzar-los, principals diferències amb els pneumàtics d'estiu, els colors de neu... Comencem!

Des de quan i per què utilitzar rodes d'hivern a Andorra?

Des de l'1 de novembre fins al 15 de maig els equipaments especials són obligatòries a tota la xarxa viària d'Andorra. L'objectiu d'aquesta mesura no és altre que garantir la màxima seguretat i fluïdesa del trànsit en dies de neu o bé en situacions en què la calçada estigui parcial o totalment nevada o gelada.

En aquest sentit, l'ús dels equipaments especials es fa indispensable en territoris de muntanya com Andorra, on neva amb molta freqüència durant els mesos d'hivern i les temperatures baixen sistemàticament per sota dels 7°C, temperatura a partir de la qual l'adherència del pneumàtic normal es redueix considerablement, afectant així a la distància de frenada i, en conseqüència, a la seguretat durant la conducció.


Quines són els principals avantatges de les rodes d'hivern o de contacte?

  • Molta més adherència quan se circula amb baixes temperatures o amb neu, fang o gel en la calçada.
  • Evita el risc de sortir-se del traçat amb una velocitat adequada
  • Millora notablement els nivells de frenada del vehicle, reduint, en conseqüència, la distància d'aturada
  • Permet prescindir de l'ús de les cadenes, ja que garanteixen la correcta adherència i tracció en situacions climàtiques adverses

Quines són les diferències entre les rodes d'hivern i d'estiu?

Les principals diferencies entre els pneumàtics d'hivern i d'estiu es donen principalment en dues àrees: en el dibuix de la banda de la rodada i en la composició del pneumàtic. Així, les rodes d'hivern presenten un dibuix més profund i retallat amb l'objectiu de millorar la sortida d'aigua i de neu. A més, per tal de millorar els nivells d'adherència i frenada davant de neu, gel o fang, els tacs de les rodes de contacte estan equipades amb petites làmines.

Quant a la composició, els pneumàtics d'hivern, a diferència dels d'estiu, compten amb un sistema especial que permet que les gomes no s'endureixin a baixes temperatures. Aquest sistema manté la flexibilitat de la goma per sota dels 7 graus i millor l'adherència i la tracció.

Pel que fa a la nomenclatura utilitzada per distingir les rodes d'hivern d'altres tipus de gomes, aquestes incorporen en el lateral el codi M+S (Mud and Snow). També s'afegeix en el seu interior un pictograma format per una muntanya de tres pics i un floc de neu en el seu interior.


Rodes 'four season' o mixtes, una opció també a tenir en compte

Una altra opció que es pot tenir en compte són els pneumàtics 'four season', els quals ens podran resultar útils en aquells llocs on les temperatures no variïn exageradament durant l'any. Pot ser una opció interessant per aquelles persones que viuen en parròquies baixes o bé per aquelles que no tenen previst utilitzar molt el vehicle en dies de neu o de baixes temperatures.

Són un tipus de roda que compleixen amb la seva funció davant de diferents climatologies, i, per tant, es poden emprar durant tot l'any, però òbviament no ofereixen les mateixes prestacions que les rodes d'hivern.


Fase groga, taronja, vermella i negra, els 4 estats de neu a Andorra

Tal com detalla el departament de Mobilitat.ad, a Andorra existeixen les següents 4 fases de neu:

  Fase groga

Quan trobem neu a la carretera no hem de superar els 60 km/h. Cal disminuir la velocitat als revolts i en zones amb pendent. Cal conduir amb equipaments especials i evitar les maniobres brusques, com també augmentar la distància amb els altres vehicles. Es recomana als camions i vehicles articulats que no circulin.

  Fase taronja

Quan trobem gel a la carretera no hem de superar els 50 km/h. Els vehicles de més de 3,5?T de PMA han de circular amb cadenes. Cal reduir la velocitat als revolts i els pendents, evitar les maniobres brusques i augmentar la distància de seguretat. Per circular, cal comptar amb l'equipament necessari i no continuar el viatge si el temps empitjora.

  Fase vermella

Quan les condicions a la carretera són molt adverses no hem de superar els 30 km/h. Tots els vehicles han de circular amb cadenes. Cal evitar aturar-se en llocs on es dificulta la
circulació. Si s'avancen vehicles aturats, cal assegurar-se de poder completar la maniobra. Es recomana ajornar el viatge llevat que sigui necessari. Queda prohibida la circulació del
transport de mercaderies de més de 19T de PMA.

  Fase negra

Quan la presència de neu fa la carretera intransitable, es corre el risc de quedar-s'hi immobilitzat. En aquest cas, no s'ha d'abandonar el vehicle, cal economitzar el combustible
i, si no es té la certesa de trobar refugi, cal deixar-lo en un lloc on no dificulti la circulació ni l'acció de les màquines llevaneu.

La previsió i un bon manteniment general del vehicle, factors també determinants

Tot i que les rodes són una de les parts més importants del vehicle per garantir la màxima seguretat durant la conducció, no podem oblidar que amb l'inici de l'hivern és molt important fer una posada a punt del nostre vehicle i ser previsors, consultant sempre l'estat de les carreteres i del trànsit i equipant el vehicle amb accessoris complementaris per combatre el fred (rasqueta per treure el gel, bombetes de recanvi, llum de butxaca...).