Pneumàtics d´hivern o cadenes? Perquè fan falta? Són obligatoris?

A Andorra, a partir de l’1 de novembre i fins al 15 de maig, és obligatori dur els vehicles amb equipaments especials.

Som un país de neu, i com cal, ens hem d’assegurar en circular per les nostres carreteres els més segurs possible. A banda, també hi ha sancions per part del cos policial, que poden anar des dels 180 € fins als 500 €.

Però que passa, quan conduïm sense rodes d’hivern amb neu o gel?

Segurament, el primer de tot serà perdre el control del vehicle i no tindrem resposta dels frens d'aquest, per tant, patirem un accident de cotxe a la neu. El qual pot tenir conseqüències molt negatives, ja que podem fer molt de mal a un tercer. I també s’ha de pensar en la nostra assegurança del vehicle, ja que, per molt que presentem una declaració a la companyia asseguradora, aquesta ens pot comunicar de no tenir cobertura, ja que, no complim amb l’obligació legal a Andorra, que és anar equipats amb pneumàtic d’hivern, i ens aplicarien l’exclusió del risc, i llavors, haver d'assumir  nosaltres mateixos el 100% de les despeses

Hi ha una manera, per als que els hi agraden les emocions fortes i provar coses diferents, que és fer un curs de conducció a la neu.  Provar-ho a Andorra és molt fàcil, ja que pots trobar aquesta activitat en les nostres estacions d’esquí, durant tot l’hivern, a més de provar la sensació és interessant fer-ho, ja que els consells ens poden ser útils en el futur.

L’obligatorietat en dur equipaments d’hivern, fa que al mercat trobem diferents tipus: pneumàtics mixtes, pneumàtics hivern o cadenes metàl·liques o de roba.

Els haurem de triar tenint en compte el nostre tipus de vehicle, si conduïm diàriament o esporàdicament, i sobretot en el nostre pressupost. Som coneixedors dels costos dels neumàtics d’hivern, però en la nostra situació, són una bona inversió sobretot en el que es refereix a seguretat.

Una altra de les coses que hauríem de saber, és que els cotxes 4x4 a la neu també necessiten equipament, evidentment tindran un major control de tracció però necessiten aquesta prevenció extra.

 

Sistemes d’equipaments per la neu:

 

  • Cadenes de tela:

És un dels sistemes més fàcils de col·locació que existeix actualment al mercat. En quaranta segons ja la tens ficada a les rodes motrius i el seu teixit provoca una adherència molt bona a la carretera. Pot ser una opció pels turistes que circulen esporàdicament al país, o pels residents que no agafin sovint el cotxe. El preu pot estar sobre uns 80-100 € (Ull viu que no poden rodar sobre asfalt, cosa que no és recomanable en terrenys mixtes aslfat-neu. Es trenquen amb facilitat sobre asfalt.

  • Cadenes metàl·liques:

És el sistema més utilitzat i el que sempre trobes a totes les àrees de serveis. També és el que més trigues a posar, ja que si no saps, pot ser tasca difícil, i si ja ho has fet alguna vegada, pots trigar uns 45 minuts per roda.  Pels habituals a la neu és el molt recomanable.  Però sempre has d’estar segur d’haver-la col·locat correctament, ja que si no el resultat pot ser encara pitjor. El preu pot estar sobre uns 30-50 €

  • Pneumàtics mixtes:

Aquests pneumàtics volen garantir durant tot l’any la mateixa seguretat que ens ofereixen els d’hivern, però si és cert, són més econòmics, a la llarga, si utilitzem tot l’hivern i estiu el nostre cotxe, no tindrem la mateixa seguretat ni adhesió que amb els d’hivern. En ser polivalents deixen de ser bons específicament. És a dir, tenen pitjor adherència tant a l’hivern com a l’estiu.

Si realment no vols canviar el pneumàtic en canviar d’estació, i no fas més de 6000 km a l’any, doncs són una bona alternativa.

  • Pneumàtics d’hivern:

Aquest estan fabricats amb materials més resistents que els d’estiu, i així no es fiquen durs per sota dels 7ºC. El relleu a la seva estructura és amb solcs més amplis per afavorir l’adhesió en condicions adverses com poden ser, d’aigua, gel i de neu.

Triïs el sistema que trïis, et recomanem sempre de provar-ho en algun lloc tranquil per tal de tenir una mínima experiència quan arribi l’hora de la veritat.

Per tant resumint, si vivim o anem sovint a la neu, el més convenient seran les rodes d'hivern, si pel contrari, gaudim d’aquesta esporàdicament, haurem de triar les cadenes de tela o les metàl·liques.


Altres fonts d’interès:

Newsletter

Subscriu-te a la nostra newsletter per informar-te de totes les novetats.