A Andorra, a partir de l’1 de novembre i fins al 15 de maig, és obligatori dur els vehicles amb equipaments especials.
Som un país de neu, i com cal, ens hem d’assegurar en circular per les nostres carreteres els més segurs possible. A banda, també hi ha sancions per part del cos policial, que poden anar des dels 180 € fins als 500 €.
Segurament, el primer de tot serà perdre el control del vehicle i no tindrem resposta dels frens d'aquest, per tant, patirem un accident de cotxe a la neu. El qual pot tenir conseqüències molt negatives, ja que podem fer molt de mal a un tercer. I també s’ha de pensar en la nostra assegurança del vehicle, ja que, per molt que presentem una declaració a la companyia asseguradora, aquesta ens pot comunicar de no tenir cobertura, ja que, no complim amb l’obligació legal a Andorra, que és anar equipats amb pneumàtic d’hivern, i ens aplicarien l’exclusió del risc, i llavors, haver d'assumir nosaltres mateixos el 100% de les despeses.
Hi ha una manera, per als que els hi agraden les emocions fortes i provar coses diferents, que és fer un curs de conducció a la neu. Provar-ho a Andorra és molt fàcil, ja que pots trobar aquesta activitat en les nostres estacions d’esquí, durant tot l’hivern, a més de provar la sensació és interessant fer-ho, ja que els consells ens poden ser útils en el futur.
L’obligatorietat en dur equipaments d’hivern, fa que al mercat trobem diferents tipus: pneumàtics mixtes, pneumàtics hivern o cadenes metàl·liques o de roba.
Els haurem de triar tenint en compte el nostre tipus de vehicle, si conduïm diàriament o esporàdicament, i sobretot en el nostre pressupost. Som coneixedors dels costos dels neumàtics d’hivern, però en la nostra situació, són una bona inversió sobretot en el que es refereix a seguretat.
Una altra de les coses que hauríem de saber, és que els cotxes 4x4 a la neu també necessiten equipament, evidentment tindran un major control de tracció però necessiten aquesta prevenció extra.
És un dels sistemes més fàcils de col·locació que existeix actualment al mercat. En quaranta segons ja la tens ficada a les rodes motrius i el seu teixit provoca una adherència molt bona a la carretera. Pot ser una opció pels turistes que circulen esporàdicament al país, o pels residents que no agafin sovint el cotxe. El preu pot estar sobre uns 80-100 € (Ull viu que no poden rodar sobre asfalt, cosa que no és recomanable en terrenys mixtes aslfat-neu. Es trenquen amb facilitat sobre asfalt.
És el sistema més utilitzat i el que sempre trobes a totes les àrees de serveis. També és el que més trigues a posar, ja que si no saps, pot ser tasca difícil, i si ja ho has fet alguna vegada, pots trigar uns 45 minuts per roda. Pels habituals a la neu és el molt recomanable. Però sempre has d’estar segur d’haver-la col·locat correctament, ja que si no el resultat pot ser encara pitjor. El preu pot estar sobre uns 30-50 €
Aquests pneumàtics volen garantir durant tot l’any la mateixa seguretat que ens ofereixen els d’hivern, però si és cert, són més econòmics, a la llarga, si utilitzem tot l’hivern i estiu el nostre cotxe, no tindrem la mateixa seguretat ni adhesió que amb els d’hivern. En ser polivalents deixen de ser bons específicament. És a dir, tenen pitjor adherència tant a l’hivern com a l’estiu.
Si realment no vols canviar el pneumàtic en canviar d’estació, i no fas més de 6000 km a l’any, doncs són una bona alternativa.
Aquest estan fabricats amb materials més resistents que els d’estiu, i així no es fiquen durs per sota dels 7ºC. El relleu a la seva estructura és amb solcs més amplis per afavorir l’adhesió en condicions adverses com poden ser, d’aigua, gel i de neu.
Triïs el sistema que trïis, et recomanem sempre de provar-ho en algun lloc tranquil per tal de tenir una mínima experiència quan arribi l’hora de la veritat.
Per tant resumint, si vivim o anem sovint a la neu, el més convenient seran les rodes d'hivern, si pel contrari, gaudim d’aquesta esporàdicament, haurem de triar les cadenes de tela o les metàl·liques.
Altres fonts d’interès: